Valehtelu

Olen törmännyt outoon itselleni ilmiöön. Ihmisen pakottavaan tarpeeseen valehdella. Pidin sen hyvin omituisena piirteenä ja yritin monesti tiedustella mikä se juttu on, mikä saa ihmisen valehtelemaan. Tutustuin taannoin erääseen henkilöön, joka on luonut nettimaailmaan itsestään eräänlaisen profiilin ja se profiili oli aivan päinvastainen kuin henkilön reaalielämä. Kyseessä oli nainen, joka on ollut 40-vuotias ja jota elämä on kohdellut kovin huonosti profiilinsa mukaan. Profiili-Hänellä ei ole ollut yhtään miestä ja kaikki ovat haukkuneet häntä rumaksi. Hän on ollut profiilinsa mukaan hyvin varakas, inhottavan näköinen ja todella lempeä persoona. Todellisuudessa nainen oli kaikkea muuta, kuin profiili-hänellä. Naisella on ollut 20 vuoden aikana yli 25 suhdetta, hän on ollut vaatimattomassa työpaikassa töissä, henkilönä hän oli todella muita arvosteleva, kärkäs, pitkävihainen, mustasukkainen, pahasuinen, rasistinen ja elämänsä on ollut ihan tavallinen kuin kaikilla meillä. Hän on ollut tavallisen näköinen. Ainut yhteinen tekijä mikä hänellä ja luomallansa profiililla oli, oli aina uhrina oleminen, jokaisessa elämänkäänteessä, koskaan ei hänessä ollut vikaa, vaan kaikki muut aina ovat kohdelleet häntä huonosti. Minäkin ajattelin, että miten voikin sattua samalle henkilölle koko elämänsä aikana niin runsaasti kumppaneita, sukulaisia, työnantajia, harrastuskavereita jotka ovat ilkeitä ja tekevät hänelle aina jotakin pahaa, ajattelin että joillekin vain tulee takkiin koko elämä eikä yhtään oikein hyvää ihmistä joidenkin ympärille vaan tule. Otin kovasti osaa.

Mielenkiinnolla kysyin minkätakia hän esittää olevansa erilainen. Ja omasta mielestään, hän kun on hyvin empaattinen ihminen ja aina ajattelee muita, niin hän teki palveluksen muille naisille, jotta he ajattelisivat että heidän elämänsä on ollut parempi, kuin hänen. Ymmärrettävää, henkilö on niin empaattinen, että haluaa lievittää toisen tuskan ja antaa kuvitelman, että jollakin menee vielä huonommin. Ja tehdä palveluksen toisille, keräämällä itse sääliä muilta, ettei muiden tarvitse sitä tehdä. Onhan se jotenkuten ymmärrettävää. Ymmärsin kyllä häntä, mutta huomasin hänen valehtelevan myös reaalielämässä todella pienistä asioista. Ja kun asian tarkensi ja tiedusteli, miksi häne esimerkiksi on kertonut jonkun asian aiemmin ihan erilailla, nainen pillastui ja alkoi selittämään minun syyksi sen, että hän valehteli minulle. Laitoin sanat hänen suunsa kuulemma. Voi toki olla niinkin, mene ja tiedä. Enää en ole naisen kanssa terkemisissä etten vaan laittaisi kenenkään suuhun sanoja ja pakottaisin valehtelemaan minulle. Parempi näin. Nainen kyllä vieläkin ajoittain laittelee minulle kummallisia viestejä, joissa syyttä milloin mistäkin. Mutta koen olevani niin huono ihminen nyt, kun olen aiheuttanut hänen elämäänsä niin paljon tuskaa, etten viitti enää vastaillakaan hänelle mitään. Etten vaan taas aiheuta mitään pahaa hänelle.

Se, miksi kirjoitan valehtelusta, on yritys jäsentää ajatuksiani ilmiöstä nimeltä valehtelu. Saara Huhtasaari on tehnyt blogissaan lyhyen tutkielman aiheesta ja se on luettavissa osoitteessa:

Saara Huhtasaaren kirjoitus valehtelusta

Tutkielmassa katsastettun kirjallisuuden mukaan jopa 25% ihmisten välisestä sosiaalisessa kansankäymisessä on valehtelua. Valehtelu ei aina johdu persoonaallisuushäiriöistä, mutta niistäkin se voi johtua. Syitä valehtelulle on kirjoittajan mukaan monia: itsestään paremman kuvan antaminen, häpeän välttäminen yms. Luonnehäiriöisille henkilöille se on sosiaalisten tilanteiden manipulointia ja vaikuttammisen keino. Naisten ja miesten välillä valehtelun määrällä ei ole eroa, muttanaiset ovat Huhtasaaren mukaan altruistisempia, he valehtelevat useimmiten suojellakseen jonkun toisen tunteita. Oikeasti tutkielmaa lukiessa tulee sellainen olo, että valheita on koko elämä, eikä mihinkään voi uskoa! Höh. Tutkielman "valehtelu ja psykologia" osiossa käsitellään mielenkiintoisia asioita, jotka saattaavat selittää edellämainitun naisen käytöksen. 

Pidin kovasti tämän sivun jutusta myös:

Valehtelu

Yhteenvetona voin itselleni kertoa, että näköjään kaikki me valehtelemme pieniä tai suurempia asioita. Yleensä valehtelulle on syy, muttei. Se syy ei voi olla muissa, vaan se on aina joku meissä itsessämme. Minä vihaan valehtelua. Minä en halua valehdella. Minä en halua että mulle valehdellaan. Ja tämä on nyt sitten ongelma xD koska näköjään KAIKKI valehtelee :)

Asiasta kukkaruukkuun. Mun boakäärme on sitten karannut... Apua! Olen kääntänyt jo kaikki mahdolliset paikat, joissa se voisi olla, eikä sitä ole missään. Ilmeisesti koirat söi sen. Toivottavasti ei. Nyt on kivaa pyytää ihmisiä kylään xD sorry, mul on täällä boa jossakin. Pienihän se on mut silti xD

Mukavaa viikonloppua!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sinkkuelämää

Eli suomeksi : minulle riitti. Suhteilu. Joksikin aikaa. Minulle tuli paha ähky. Mä en enää jaksa. Piste. Mikä ihme ihmisiä vaivaa? Ovatko...