Lillin etupyörän laakerin vaihto


Tänään siis kysyin tutultani, jolla on suuren suuri autotalli nostureineen, voinko tulla tarkistamaan Lillin etupyörän laakerin, käyttää hänen talliaan ja työkalujaan, sekä saada opastusta laakerin vaihdossa. Hän suostui. Kumpikaan meistä ei tiennyt mitä tulemaan pitää, tosin epäilen, että tuttavani aavisti kyllä, mutta ystävällisesti jätti kertomatta. Vinkkasi hän kyllä minulle sen, että saattaa mennä vähän pitempää, kuin suunnitelemani 40 min - tunti xD.
 Noh, kävin Motonetissä kanssa ja tulin tallille. Tarkoituksena oli lähteä Lillillä pois tallilta.

Uusi Mazdan etupyörän laakeri
Reippaana ja nyttemmin oppinut, että liikoja itsestään kuvittelevana eukkona otin pyörän irti. Ja siellä sitten paljastui ruosteinen jarrulevy, jota piri irrottaa. Levy oli kahdella ruuvilla kiinni ja mie aattelin, että kyllä se irtoaa... Ja sen piti kyl irrota... Muttei ruostuneen Lillin jarrulevy. Lillin jarrulevy on kirjaimellisesti kasvanut pyörän napaan kiinni...
Minulla oli hauskaa...vielä...

Lillin vanha ruostunut jarrulevy

Jarrupalakotelo irti ja tuolla jossakin on se hemmetin laakeri... 

Jarrulevyn irrottamista vasaralla ei tuttanut tulosta...

Jarrulevyn "grillaaminen" ei myöskään toiminut...

Myöskään vimmattu hakkaaminen ei sitä irrottanut...

Päädyttiin rälläköimään siitä palan pois....

Ja niin tehtiinkin....

Sillein se sitten irtosi kyllä... Paitsi, että uutta jarrulevyä ei meillä ollut. Päivä oli lauantai ja kaupat kiinni...
  Kun jarrulevy oli irti ei muuta tarvittu K-P:n mukaan, kun napa irti ja sitten laakeri irti. Hah, helppo juttu, tuumasin minä... taas kuvittelin itsestäni liikaa... Sekään ei ollut helppo juttu. Ulosvetäjä ei auttanut, hakkaaminen ei auttanut... Hermot meni, näyttelin keskaria tälle rautakasalle, muka se auttaisi... Loppujen lopuksi sain pyörän navan irti hakkaamalla vasaralla sen pois paikoiltaan koko voimallani...
Ja sehän nätisti sitten lähti, pyörän laakerin osa mukanaan... Seuraavaksi piti irrottaa pyörän laakerin. Tästä asiasta olen kyllä kovin vihainen näiden Mazdojen suunnittelijöille. Ihan tarkoituksella ovat niin hankalasti keksineet pyöränlaakerin vaihdon! Ihan älytöntä!
Siinä se sitten oli. Vanha pyöränlaakeri. Arvatkaa irtosiko se laakeri? Ja KAKAT!!! Ei todellakaan irronnut. Sitä on hakattu, "vingulla?" jyrsitty ja taas hakattu ja joillain ruuvimeisseleillä kaivettu..... Tuloksetta! Menetin hermot ja meinasin jo ostaa koko ison tukiosan uuden... Eipä löytynyt nopealla nettivilkaisulla...




Vanha pyöränlaakeri palasina jo, mutta sen kotelo ei sitten millään sieltä lähtenyt.
Kynsilleni sanoin heipat xD ja lähdin kotiin. Laakeria irti emme saaneet ja päätettiin irrottaa koko "hiton ison osan" eli se tukivarsi, jossa on se laakeri tiukasti kiinni.

 Sunnuntaina kävin siis ostamassa uuden jarrulevyn. Ja yritettiin irrottaa se laakeri useamman tunnin ajan tuloksetta. Kaksi päivää hemmettimoista hakkaamista, rälläköimistä ja taas hakkaamista ja tuloksena... jarrulevy ja pyörännapa irti... Hitto, nuo autot eivät tosiaankaan ole mitkä helppoja korjata... Kuvittelen, mitä siitäkin tulisi, jos alkaisin itse tätä tekemään jollain tunkilla ja pukeilla....

 Maanantai-aamuna homma jatkui. Heräsin klo 9:30 ja pyjamahousuissani lähdin sitten tallille jatkamaan. Irrotettiin K-P:n kanssa sen tukivarren kokonaan
Pyjamastani tuli autoremontointiasu xD



Alapultit

Yläpultti

Eikä sekään irronnut....


Vetolaitekaan ei auttanut

Loppujen lopuksi irrotin sen "hiton ison osan" ruuvamalla irti jotkut kaksi muuta pulttia ja se sitten vihdoin lähti.

Laakerin hakkaaminen jatkui...

K-P keksii hitsata jonkin jännän pultin sitten sinne laakeriin kiinni ja hakata sitä... JA:::SE IRTOSI!

Laakeri irti

Uuden laakerin tiiviste sisälle

Hakkaamisesta ja rälläköimisestä aiheutuneet jäljet hiottiin pois

Uusi laakeri paikalle
Pyörännavassa olevan laakerin osa irrotettiin myös rälläköimällä

Napa kiinnitettiin

Sitten ruuvasin sen "hiton ison osan" laakereineen ja napoineen takaisin, ruuvasin jarrulevy kiinni, jarrupalakotelon paikalle ja pyörä kiinni ja AVOT! Ei edes mitään valoa syttynyt, et olis joku vika...


 Lillissä on haastetta

JA sitten analyysi.

Ensinäkin... Miten ihmeessä tuo autoni ylipäänsä liikkuu kaikkine ruosteineen xD

Toiseksi... Mazdan suunnittelijät; autoinsinöörit; olivat takuulla krapulassa tai jotain, kun keksivät tuon laakerisysteemin. Esimerkiksi bemareissa on tuo koko laakerikotelo helposti irrotettavissa pulteilla! Lillin laakeri ei ollut ruosteessa, se on vain niin hiton tiukasti kiinni (tietty pitääkin olla) ettei sitä kovin helposti saa pois eikä muuten myöskään sisälle! Ihan typerä systeemi koko laakerikotelo Mazda 6 mallisessa autossa, muista Mazdoista en tiedä...

Kolmanneksi... Autokorjaajat ja -harrastajat ovat taitava porukka. Vaikka nainen pystyy samoja asioita tekemään, kuin mies, niin kaikkia näitä tarvittavia työkaluja harva nainen omistaa ja harva niiden olemassaolosta edes tietää... 

Neljänneksi... Kiitos K-P opastuksesta ja että sain käyttää työkalujasi ja talliasi. Annoit mun tehdä itse, mutta autoit joka kertaa kun näit ettei hommasta tule mitään xD Kiitos Jaanalle, että huolehdit pikkulikastani, kun kuumeessa en oikein tajunut ajankulua ja ruokailuaikoja. Kiitos tyttärelleni ja hänen miehellensä kuskaamisesta :) Sain taas kerran vahvistusta ajatukselleni, että yksin, emme ole mikään ja yhdessä pystymme mihin vain. Olen kiitollinen, että minulla on niin mielettömiä tyyppejä elämässä <3

Viidenneksi... päätin etten vaihda Lilliä. Siinä on haastetta niin kuin minussakin xD Korjaan sen kyllä pikkuhiljaa kuntoon :) Seuraava projekti siis helmojen hitsaaminen xD

Ostoslistassani hallitunkki ja pukit sekä riuta hauskoja muita söpöjä työkaluja xD

Nyt särky- ja kuumelääkettä naamariin ja shoppailemaan muksuilleni koulutarvikkeita. Huomenna taas arki alkaa :)

Mukavaa viikonjatkoa!




7 kommenttia:

  1. No voihan. Tänään sanoi katsastusmies että kuutosen vasemman etupyörän laakeri pitää ääntä ja hylkäsi. Eihän tässä enää huoltoja ehdi tällä viikolla ja sunnuntaina ajettava 250 km ja muutaman viikon päästä takaisin. Sitten on huoltoaika. Näyttää siltä että itsekään ei asialle mahda mitään.

    VastaaPoista
  2. Korjaamolla hoituu varmasti alle tunnissa, kun heillä on tuo hydraulinen jokin xD. Kaikkea ei tartte tehdä itse :) Vaikka hauska on. Lisäksi ajoin Lillillä... hmmm... aika kauan, ennen kuin vaihdoin laakerin xD se piti jo sellaista meteliä, ettei kuulunut puhetta ohjaamossa xD, joten varmasti voit ajella 250 km ja sen jälkeen vaihtaa sen laakerin :)

    VastaaPoista
  3. Olipa remontti. Mulla on myös tuota ihmeellistä ulinaa kuulunut renkaiden vaihdon jälkeen. Naisena ajattelin logiikallani-vanhat kovat renkaat ulisee... Ensi lauantaina vävy uusii laakerit. Saas nähä onko nuin kova homma ku sulla! Aika mestari oot!

    VastaaPoista
  4. Kiitos yksityiskohtaisesta kirjoituksesta. Itse sain myös just kaverilta lainaan hallin ja nosturia, niin onnistuu laakerin vaihto paremmin. Osatkin löytyi onneksi helposti.

    VastaaPoista
  5. Oli kyllä oikein viihdyttävää luettavaa☺️ ihailtavaa sinnikkyyttä... Itse siis korjaan autoja työkseni ja olisihan tuon vähän helpomminkin saanut tehtyä mutta pääasia että onnistui ja vielä itse tehtynä��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :D Olihan tämä aikamoinen projekti ilman hydraalista prässiä laakerin vaihtaminen xD Mutta nyt ainakin tiedän miten autot siltä osin toimivat xD

      Poista
  6. Onpa ollut jarrulevy ruosteessa. Itse en kyllä varmasti osaisi korjata mitään autosta. Tälläkin hetkellä pitäisi muutama varaosa vaihtaa, mutta vien sen korjaamolle. https://www.korpiauto.fi/autovaraosat

    VastaaPoista

Sinkkuelämää

Eli suomeksi : minulle riitti. Suhteilu. Joksikin aikaa. Minulle tuli paha ähky. Mä en enää jaksa. Piste. Mikä ihme ihmisiä vaivaa? Ovatko...